Problem z przestrzenią pod iOSem jest taki, że często jest go za mało, szczególnie gdy decydujemy się na modele 16 GB. Nie wiem na obecną chwilę po czyjej stronie leży wina – Apple czy developerów – ale specjalnie mnie to nie interesuje. Czasami, nie wiadomo często dlaczego, iTunes zaczyna pokazywać absurdalne wartości dla „inne”. Rozwiązanie problemu niestety nie jest piękne…
„Inne” – co tam jest?
Pamiętajcie też, że jeśli wysyłacie sobie w Wiadomościach wiele obrazków, po kilka MB każdy, to po roku tylko to może zajmować gigabajt.
iTunes rozróżnia audio, zdjęcia, wideo, aplikacje, książki, Dokumenty i Dane oraz wspomniane Inne. Pod tym ostatnim mieści się wszystko co nie podpada pod te pierwsze kategorie, w tym również pliki tymczasowe, poczta, SMS i iMessage, logi i wiele innych rzeczy. Przykładowo, jeśli wypożyczymy film w iTunes to będzie on zbuforowany właśnie w „inne” – zniknie sam po jakimś bliżej nieokreślonym czasie. Pamiętajcie też, że jeśli wysyłacie sobie w Wiadomościach wiele obrazków, po kilka MB każdy, to po roku tylko to może zajmować gigabajt lub więcej – znam takie przypadki osobiście.
Mój cache w Tweetbot przykładowo zajmuje kilkaset megabajtów. Czytając słowa jego twórców – bodajże Paul Haddad tweetował na ten temat – jestem skłonny wierzyć, że zaimplementowali jego automatyczne czyszczenie prawidłowo, ale iOS z jakiegoś powodu tego nie robi. Z drugiej strony, może to być bug po ich stronie, którego jeszcze nie znaleźli. Nie jest to dla mnie specjalnym problemem, bo taką wartość osiągnąłem po roku korzystania z niego codziennie, ale też wymieniam sprzęt na nowy rokrocznie.
Takich przykładów jest niestety więcej…
Jak zmniejszyć zużycie „inne”?
Przepis #1
- Podłączyć iUrządzenie do iTunes i przeprowadzić jego backup oraz synchronizację.
Ten krok zazwyczaj zwraca mi kilkaset MB – usuwane są logi, crash logi i wiele innych tymczasowych danych.
Przepis #2 – dla hardcore’owców
- Zrobić backup iUrządzenia do iTunes i iCloud (tak, do obu, dla bezpieczeństwa).
- Zrób pełny restore za pomocą odpowiedniego przycisku w iTunes lub poprzez opcję Erase All Content and Settings z poziomu Ustawień w iOS.
- Przywróc backup poprzez iTunes (lub iCloud) i wykonaj synchronizację danych z iTunes (muzyka, zdjęcia, itp.).
Niestety, innego sensownego rozwiązania na obecną chwilę nie ma, poza nie przejmowaniem się tym.
Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.