Jeśli chcecie mnie wesprzeć to zapraszam do kupna mojego poradnika "Jakim jesteś Makiem?".

Logic Pro X — muzyczna rewolucja od Apple

· Wojtek Pietrusiewicz · 5 komentarzy

Z góry uprzedzam, że z tworzeniem muzyki za pomocą komputera nie mam absolutnie nic wspólnego. Umiem grać na paru instrumentach, chociaż nie robiłem tego od wielu lat, ale wtedy świat był jeszcze analogowy. Skoro to już ustaliliśmy, to może zainteresuje kogoś fakt, że Apple wydał dzisiaj nową wersję Logic Pro oznaczoną symbolem X. Jeśli jest chociaż w połowie tak dobry jak Final Cut Pro X, który po ostatnich łatkach naprawdę zaczyna dawać radę, to sam chciałbym go przetestować do … składania podcastów. Tak, wiem, że trochę obciach, ale w GarageBand brakuje paru narzędzi. W Adobe Audition zresztą też.

Najbardziej zaskakująca jest dla mnie jego cena, która wynosi $199 / €179 — to ponad trzykrotnie mniej od konkurencji w postaci Pro Tools. Logic Pro 9 do grudnia 2011 kosztował zresztą $499 i jego cena spadła do $199 dopiero jak trafił do Mac App Store. Z góry również uprzedzam, że nie jestem w stanie porównać pełnych możliwości obu tych aplikacji, ale jeśli ktoś się na tym zna to zapraszam do komentarzy.

Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.

  • Protoolsy to jednak inny target. Logic Pro to raczej konkurencja Steinbergowskiego Cubase. Chociaż teoretycznie na wszystkich można robić wszystko to te 2 ostatnie są szczególnie używane do komponowania muzyki (Hans Zimmer – wiadomo, swoje kompozycje robi na „kiełbasie”). Z Cubase mam do czynienia od tak dawna, że jeszcze nie istniał nawet montaż nieliniowy (wideo). To stare czasy. Logic się wtedy rodził w objęciach firmy Emagic, która się go pozbyła i bardzo dobrze. Cubase jest o wiele lepszym softem do robienia muzyki niż (przynajmniej do tej pory) Logic. Ale o wiele przyjemniej pracuje mi się na Logicu. Jest bardziej twórczy. Nie wiem dlaczego tak jest, może dlatego, że nie rozprasza ilością okien. I na to jeszcze bardziej liczę w nowej odsłonie tego programu. Wizualnie bardzo mi się podoba i gdyby nie to ze kuź….. mam na maku pro OSX 10.7 – już bym testował. I tak chyba się nie oprę, bo mam jeszcze MacBook-a ale za słaby żeby pracować na nim.

    Boję się tylko jednej rzeczy – będzie ogromny żal, jeśli nie dali obsługi loudnessa. Konkretnie chodzi o tzw. Lufs-y (-23LUFS, potrzebne już od paru miesięcy jeśli dźwięk ma trafić do tv). Bez tego trzeba będzie nabyć zewnętrzną wtyczkę od Waves, droższą niż sam Logic, albo używać Cuabse lub Wavelaba co jest dla mnie zupełnie nieergonomiczne.

    Dodam tylko na marginesie, że skoro pojawił się Logic X to pojawi się zapewne Aperture X. Na to też liczę, bo tutaj mam taką samą sytuację jak opisałem w przypadku Cubase i Logica. Ocz. mam na myśli LR.

  • Wojtek, you made my day tym newsem!

  • Może i Cubase ma większe możliwości ale jednak bardzo wielu producentów muzyki elektronicznej wybrało Logic’a. Ja osobiście używam Abletona i jak narazie, jedyną zmianą którą muszę uczynić to upgrade do Live 9.

  • Używałem Abletona przez około 2 lata. Dobry DAW pod elektronikę. Później przesiadłem się na Logica Pro 9. Jak to mawiał klasyk: „Nie ważne w jakim DAW’ie pracujesz, ważne jak dobrze umiesz go wykorzystać”.

  • Co racja to racja ale im lepiej komuś używa się danego DAW’u tym praca jest prostsza i efektywniejsza.