Jeśli chcecie mnie wesprzeć to zapraszam do kupna mojego poradnika "Jakim jesteś Makiem?".

Nikkor PC-E 24mm f/3.5D

· Wojtek Pietrusiewicz · 6 komentarzy

Obiektywy Tilt/Shift (T/S w skrócie) istnieją już od dłuższego czasu i to Canon ma obecnie większą ofertę na rynku z czterema modelami (17, 24, 45 i 90mm). Nikon oferuje podobne ogniskowe: 24mm, 45mm i 85mm. Generalnie tego typu szkła zalecane są do pełnoklatkowych lustrzanek, szczególnie tych bez wystającej obudowy na wbudowanę błyskową — chodzi po prostu o to, że obracając obiektyw haczymy o nią pokrętłami. Niestety D700 również ma wbudowaną lampę, co wielu sobie bardzo ceni (ja nie) i niestety nie jest możliwy pełny obrót — w sumie brakuje jakiś 10 stopni do końca więc tragedii nie ma.

Zastosowanie obiektywów T/S jest przede wszystkim zalecane do architektury, gdzie możemy wykorzystać właściwości szkła do wyprostowania walących się ścian, ale również do zmiany płaszczyzny ostrości. Nie będę wdawał się tutaj w bardzo szczegółowe technicznie wyjaśnienie, ponieważ pisałbym do nocy, ale na końcu zaproszę do kilku ciekawych linków, które być może rzucą trochę światła (no pun intended) na to zagadnienie. Przesuwanie i obracanie obiektywu w tak dużym zakresie jest możliwe dzięki temu, że obraz rzucany przez niego ma znacznie większą średnicę, a matryca korzysta tylko z wycinka środka — trochę podobnie jak lustrzanki APS-C i pełnoklatokowe obiektywy.

Obiektywy T/S umożliwiają również uzyskanie efektu makiety, czyli takim manewrowaniem płaszyczyzną i głębią ostrości (zmniejszeniem jej), że efekt końcowy podobny jest do fotografowania właśnie miniaturowej makiety. Powyżej szybki przykład z mojego okna.

Więcej sampli później — zmykam na plener!

P.S. Poprawiłem brak 20 stopni w obrocie przez lampę na 10 stopni po bliższej analizie. W drugą stronę kręci się do oporu za to.

Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.

  • Zenek

    To w związku z architekturą mam pytanie – jak uważasz który zestaw byłby lepszy: D700 + PC-E 24mm (problem z obijaniem o lampę, ale HDR +-4Ev) czy 5DMK2 + TS-E 24mm (ostrzejszy, brak problemów z lampą, ale HDR tylko +-2Ev)? A może jeszcze ciekawszym rozwiązaniem by był Tilt/Shift TS-E 17mm do Canona na przykład do zdjęć wnętrz?

  • Pingback: Tweets that mention Nikkor PC-E 24mm f/3.5D | blog.moridin.pl -- Topsy.com()

  • Trudne pytanie Zenku. Zależy od wielu czynników. Generalnie preferuję D700 nad 5D Mk2 i nie potrzebuję rozdzielczości tego drugiego. Wolę czyste wysokie ISO. Jeśli nie zależy Ci na rozdzielczości to wybierz zestaw, który Ci bardziej odpowiada. Fakt faktem, że raczej będziesz korzystał ze statywu, a to oznacza, że różnica już tylko polega na rozdzielczości (no chyba, że pójdziesz w D3x).

    Recenzje, które dzisiaj czytałem faworyzują PC-E 24mm nad TS-E 24mm pod względem ostrości (która być może będzie dla Ciebie istotna przy arch.).

    Jeśli chodzi o 17mm to zwyczajnie musisz sam określić, które szkło będzie lepsze do takich aplikacji do jakich chcesz je wykorzystać. Jeśli ciasne pomieszczenia to raczej kierowałbym się na 17mm. Pamiętaj też że tak szeroki kąt może być w innych sytuacjach za szeroki.

  • Zenek

    Obecnie używam D700, ale mocno zastanawiam się nad zmianą na 5DMK2 głównie ze względu na wyższą rozdzielczość (w moim przypadku to będzie użyteczne), ale niepokoi mnie mały zakres auto-bracketingu w porównaniu do D700. Wg. zdjęć testowych na stronie The Digital Picture http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=486&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=3&LensComp=632&CameraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3 w rogach obiektyw Canona może być bardziej ostry, ale ogólnie są porównywalne. Czy podczas testowych zdjęć przeszkadzało Ci obijanie obiektywu o wbudowanego flasha?

  • W sumie nie przeszkadzało – brakowało dosłownie 10 stopni do pełnego obrotu (w jedną ze stron). W drugą było bezproblemowo. Jeśli zależy Ci na rozdzielczości i masz już inwestycję w Nikona (szkło) to może warto poczekać na następcę D700? Szczególnie, że 5D ma już swoje lata.

    Pamiętaj też, że AF to inna liga. :-)

  • Pingback: Nikkor PC-E 24mm f/3.5D — recenzja | blog.moridin.pl()