Jeśli chcecie mnie wesprzeć to zapraszam do kupna mojego poradnika "Jakim jesteś Makiem?".

Nie miała baba kłopotu, więc zainstalowała betę

· Wojtek Pietrusiewicz · 13 komentarzy

Miałem wczoraj spory problem ze swoim MacBookiem Air, który działa pod kontrolą OS X Yosemite Developer Preview 5. Nagle, bez ostrzeżenia, przestał się bootować – zatrzymywał się w połowie paska postępu na ekranie logowania. A wszystko zaczęło się od…

Wczoraj zainstalowałem mały darmowy program, który jest eksperymentem. Nazywa się Lights Out i jego zadaniem jest automatyczne włączanie i wyłączanie Dark Mode zgodnie z ustawionym przez nas przedziałem czasowym. Celowo nie linkuję do niego – to jeden wielki bug, a żeby go odinstalować poświęciłem dobre 30 minut. Nie polecam go w żadnym wypadku – nie szukajcie go nawet. Z czasem ma się pojawić pełna wersja, która być może będzie stabilna, więc wtedy skrobnę o nim więcej. Zanim jednak doszło do problemów z Lights Out…

iStat Menus 5

Wczoraj też zainstalowałem nowego iStat Menus 5, którego dostosowano do Yosemite i przy okazji zyskał wiele ciekawych funkcji dostępnych pod Mavericks oraz najnowszym OS X 10.10. Działał poprawnie… To w ogóle bardzo ciekawa aplikacja i polecam ją każdemu – jest też trial. Wróćmy jednak do Lights Out…

Trzy raz musiałem go wyłączyć poprzez przytrzymanie przycisku On/Off.

Szukałem rozwiązań problemów z Lights Out i takowe też udało mi się zlokalizować. Procedura odinstalowania powodowała, że Yosemite zacinał się w trybie Dark Mode, którego nie dawało się wyłączyć, więc konieczne było zabicie kilku procesów oraz restart systemu. To właśnie po pierwszym restarcie komputer zaczął się zacinać na pasku logowania. Trzy raz musiałem go wyłączyć poprzez przytrzymanie przycisku On/Off. Dopiero wtedy włączył się prawidłowo… Niestety, po kolejnym próbnym restarcie problem się powtórzył. Pozostało mi zatem odinstalowanie iStat Menus 5 oraz sprawdzenie czy na pewno wywaliłem wszystko dotyczące Lights Out.

Restart.

Freeze.

Dziękuję.

Poszukiwania źródła problemu rozpocząłem (po trzykrotnym wyłączeniu / włączeniu Aira) od Console.app.

Zamknąłem komputer i poszedłem spać. Powiedzmy… Niezależnie, dzisiaj rano przystąpiłem do jego naprawy. Poszukiwania źródła problemu rozpocząłem (po trzykrotnym wyłączeniu / włączeniu Aira) od Console.app. Różnych dziwnych wpisów było tam sporo, jak na betę przystało, ale nie znalazłem nic niepokojącego. Trzeba było zatem wyciągnąć ciężką broń. Odpaliłem Mac App Store, zalogowałem się do Dev Center w Safari i ponownie pobrałem instalator dla OS X Yosemite Developer Preview 5. Minęło pół godziny z różnymi paskami postępu i dopiero teraz udało mi się napisać te słowa – komputer wstał bez problemów po nadinstalowaniu systemu i nawet zdaje się działać szybciej. Trochę obawiam się restartowania go… W końcu działa, prawda?

Nadinstalowanie systemu nie powoduje utraty żadnych danych ani ustawień, więc możecie to śmiało robić w przypadku problemów. Nie zmienia to jednak faktu, że bety nie powinno się mieć na głównej maszynie – wystarczy drobnostka i pół dnia stracone.


Uaktualnienie #1

Oczywiście po restarcie komputer nie wstał. Trzy restart później już tak – ten sam problem. Reset NVRAM/PRAM nie pomagał wczoraj, więc tym razem wszedłem do Recovery poprzez przytrzymanie ⌘R zaraz po usłyszeniu pierwszego dźwięku po restarcie, jeszcze zanim logo Apple pojawia się na ekranie. Następnie uruchomiłem Disk Utility i naprawiłem Macintosh HD – było kilka drobnych błędów. Po restarcie komputer wstał prawidłowo i logowanie przebiegło bez problemów. Trzymajcie kciuki.

Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.