Jeśli chcecie mnie wesprzeć to zapraszam do kupna mojego poradnika "Jakim jesteś Makiem?".

OS X Mavericks – problem z pobraniem z Mac App Store i tym podobne

· Wojtek Pietrusiewicz · 42 komentarze

Wczoraj miałem problem z pobraniem Mavericksa bezpośrednio z Mac App Store – klikałem w ikonkę i nic się nie działo. Kółko się kręciło i to byłoby na tyle. Ponadto, okazało się, że niewidoczne są aktualizacje w zakładce… Aktualizacje, bo gdzieżby indziej miały być? Cierpliwie wczoraj sprawdzałem co jakiś czas, czy coś się naprawiło automagicznie, ale niestety dzisiaj już się na poważnie wkurzyłem. Cóż – zamiast pisać to co miałem napisać to od rana walczę z tym problemem. Rozwiązałem go… i wiecie co? Mogłem go rozwiązać o cztery godziny szybciej, ale przynajmniej Wy nie będziecie musieli.

Przepis 1 na problem 1

Plik nie pobierał się z prostej przyczyny – istniał on już na moim dysku. Tradycyjnie pobiera się do folderu /Programy (/Applications) i tak też go szukałem, żeby zobaczyć czy jest przyczyną problemu. Nie było go, ale zapomniałem, że przegrałem go przecież na zewnętrzny HDD. Mac App Store jakimś cudem go tam widział, pomimo że jest wykluczony ze Spotlight. W sumie więc to moja wina, ale czy naprawdę trudno pokazać proste okno dialogowe?

Przepis 2 na problem 1

Nie zawsze jednak skasowanie pliku pomaga. Jako, że nie pamiętałem o jego istnieniu to poradziłem sobie poniższym przepisem. Dotyczy on komputerów z już zainstalowanym Mavericksem!

1. Uruchamiamy Mac App store (nie zamykamy!).
2. Otwieramy Terminal (tutaj znajdziecie informację o tym czym jest).
3. Wpisujemy następującą komendę, zatwierdzamy Enterem i potwierdzamy hasłem administratora:

sudo nano /System/Library/CoreServices/SystemVersion.plist

OS X Mavericks install problem MAS to 10.8

4. W otwartym edytorze zmieniamy trzecią i piątę linię od dołu i zamiast 10.9 wpisujemy 10.8.
5. Zapisujemy plik skrótem ⌃O (literka, nie zero) i potwierdzamy chęć tego zrobienia.
6. Nie wychodzimy ani z nano ani z Terminala.
7. Przełączamy się do Mac App Store.
8. Wciskamy skrót ⌘2, aby przejść do drugiej zakładki.
9. W połowie ekranu znajduje się OS X Mavericks z napisem „Pobierz”, który zmienia się na Darmowe uaktualnienie / Free upgrade jeśli najedzie się myszką. Coś w tym stylu w każdym razie.
10. Klikamy ten przycisk.
11. Wciskamy ⌘5 – na liście powinien pojawić się Mavericks.
12. Przełączamy się do Terminala.
13. Przywracamy 10.9 zamiast 10.8 w dwóch stringach, które wcześniej edytowaliśmy.
14. Wciskamy ⌃O i zatwierdzamy operację.
15. Wciskamy ⌃X, aby wyjść z aplikacji nano.

Teraz pozostaje poczekać aż pobierze się instalator Mavericksa i go uruchomić.

Przepis 1 na problem 2

Oprócz powyższego miałem jeszcze problem z pobieraniem uaktualnień z Mac App Store. Wszystko naprawiło się po wykonaniu powyższego.


Smacznego!

Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.

  • MASAKRA

    Jak zedytować 10.9 na 10.8? jak probuje wpisac to nie pokazuje sie kursor, nie moge wykasowac 10.9

  • Kursur przesuwasz strzałkami na klawiaturze, a nie myszką. O to chodzi?

  • MASAKRA

    tak dzieki

  • MASAKRA

    ok zmienilem 10.9 na 10.8 teraz po najechaniu na „pobierz” „download” nie zamienia mi sie na „free upgrade”. robie cos zle? i nie wcisnieciu uaktualnien nie pojawia mi sie Mavericks. Co robie źle?

  • ookris

    Dobrze że ja nie miałem takich problemów z instalacją Mavericka. @Moridin:disqus gratuluję rozwiązana problemu

  • Zrób krok po kroku. Po prostu przeczytaj wszystko, bo pewnie coś pomijasz.

  • Tomasz2D

    Będziesz musiał teraz odjąć te 4 godziny (lub więcej?) od tych 83 zaoszczędzonych dni ;)

  • Nadrobię je przy okazji restore z iCloud nowego iPada. ;-)

  • MASAKRA

    zrobilem 3 razy. krotkie pytanie . Co dokladnie kliknales i gdzie zeby zapisac ten plik?

  • Gdybyś zrobił dokładnie, to przeczytałbyś punkt 5, w którym jest to napisane.

  • MASAKRA

    wlansie chodzi mi o to co robimy przed tym punktem 5 zeby zapisac? 4. zmienilem cyfry teraz co klikam? plik> zapisz ? na gornej belce w nazwe pliku i zapisz?

  • Jakub Kucytowski

    Dzięki, miałem ten sam problem! :)

  • Wciśnij Ctrl+O zgodnie z punktem 5.

  • aepictures

    ^o=ctrl+o. Nic nie zapisujcie przy użyciu myszki.

  • MASAKRA

    ok zle to zrozumiałem. fakt ;)

  • MASAKRA

    szkoda ze ctrl + o nie zapisuje mi pliku tylko powoduje wytworzenie dzwieku przez maka i wywoluje jakies dodatkowe menu na dole terminala… to sobie zainstalowalem

  • aepictures

    SOA#1 wtedy pyta o nazwę i zatwierdzasz enterem

  • MASAKRA

    klikam ctrl+o wyskakuje mi menu na dole (dołaczam obraz) klikam enter zgodnie z instrukcją i robi sie tylko odstep miedzy linijkami w terminalu

  • aepictures

    Cholera, próbując Ci pomóc sam sobie uwaliłem OS iksa. Na szczęście jest Time Machine.
    Nie wiem, coś źle robisz w nano.

  • Kuba

    Hmm, ja po wtorkowym upgrade do 10.9 dzisiaj w MAS klikam w „download” w OS X Mavricks i system ładnie mnie informuje, że już mam najnowszy OS X i czy chcę ściągnąć OS X 10.9 na swój komputer.

  • MASAKRA

    a to wiem jak naprawic bo tez tak mialem, Wlacz terminala bo on sie jeszcze powinien wlaczyc. i zmien 10.8 na 10.9 bo system mysli ze masz poprzednia wersje a programy wymagaja jej do dzialania. W kazdym razie moj kolega przed chwila do mnie zadzwonil ze komputer mu sie nie wlacza bo tez nie wiedzial ze kursorami sie wpisuje w terminalu zmiany i zmiany w terminalu wpisywaly mu sie na gorze terminala po czym po restarcie kompa nie wlaczyl mu sie juz. Proponuje napisac dokladniejszy opis bo moze wprowadzic w blad. Ja np nie mam przycisku klawisza funkcyjnego: „^” przez to mozna wprowadzic ludzi w blad.

  • MASAKRA

    no ja mam tez taki komunikat ale nic sie nie sciaga

  • Wiesz … jak się pierwszy raz w życiu uruchamia Terminal (lub nie wie się co to jest) to nie powinno się tego w ogóle samemu robić. :)

  • Kuba

    U mnie idzie 5-7Mbps. USA wstało i tak serwery zwolniły

  • MASAKRA

    no dobra nie raz uzywalem terminala i wszystko chodzilo. tylko tu jest pominietych kilka krokow i nie jestem jedyna osoba ktora popelnila ten sam blad wiec utwierdzilem sie w tym szkoda ze kosztem utraty danych kumpla. bo ma time machine sprzed 40 dni wiec troche moglo sie nazbierac.
    Wazne ze kzdy chcial pomoc, trudno. Ja juz przestalem sie bawic bo mi te komendy nie dzilaja to wole miec dp2 niz uwalony system bo nie zrobilem sobie time machine chwilowo.

  • AlojzyPompon

    Właśnie zrobiłem aktualizacje systemu prosto z komputera i wszystko
    przebiegło ładnie i sprawnie.
    Czy mogę wiedzieć czemu w poprzednich wpisach była mowa o pendrivie?!
    P.S.
    imac early 2012.

  • stagnacja

    Apropo WORDA na OSX 10,9 przedstawiam sprawdzony sposób jeśli ktoś jeszcze nie zna

    1. Odszukać Worda w Programach
    2. Prawy przycisk mysz na Wordzie – pokaż zawartość pakietu
    3. Przejść do Contents -> Resources
    4. Zmienić nazwę katalogu pl.lproj na en.lproj

  • Szczerze mówiąc to ciężko mi sobie wyobrazić jak Ci skrót Ctrl+O (literka o, nie cyfra) może nie wchodzić. IMO robisz to za szybko i nie czytasz dokładnie każdego kroku, ale może się mylę. Tak po prostu wychodzi mi z doświadczenia i statystyk, więc nie bierz tego do siebie. :)

  • Jakim pendrive?

  • AlojzyPompon

    Jak stworzyć instalacyjny pendrive z OS X 10.9 Mavericks – druga, prostsza wersja

  • MASAKRA

    Nie o o to chodzi. Ja pisze nie skladnie moze. Generalnie odpuscilem sobie ta metode wiec luzik i juz sie teg nie dotykam. Przeciez mozna sciagnac oficjalna wersje od kumpla albo z neta i po problemie.

    chodzilo mi tylko o to ze napisaleś „5. Zapisujemy plik skrótem ⌃O (literka, nie zero) i potwierdzamy chęć tego zrobienia.”

    A ja nie widziałem na klawiaturze takiego klawisza funkcyjnego jak „^” wiec zrozumiałem ze zapisujemy plik i nadajemy mu nazwę „^O”.
    Jak mi wytlumaczyliscie w komentarzach ze ^=ctrl ;) to nawet raz mi sie udalo tak pozniej nazwet zapisać poprzez wcisnięcie ctrl+O ale cos bylo nie tak i chcialem powtorzyc proceder jednak juz wcisniecie ctrl+O nie wywoluje funkcji zapisu tylko wlacza sie to dodatkowe menu. Takze nie watpie ze to moze dzialac mi cos sie namieszalo i od tamtego momentu nie mam jak tego sprawdzic. Może jakby byla dokladniejsza instrukcja dla takich ciemnot jak ja to bym mial taka szanse ;P

    A wczesniej, poprostu mogles dopisac to co mi wytlumaczyles w komentach (ktorych ludzie czesto nie czytaja) cos na kształt: Jak nigdy nie uzywałeś terminala to polozenie kursora mozna zmieniac strzalkami na klawiaturze. Tyle.
    Chodzi mi o to ze kumpel mimo ze nie uzywal pierwszy raz terminala to o tym nie wiedzial i wpisal jakies komendy na gore okna terminala i nie zapytal o to tak jak ja i i przez to po restarcie nie wlaczyl mu sie juz komp ot co.
    Mam newsa: Juz odtworzył z time machine z GM1.
    Morał prosty: jak sie grzebie w kompie to z kazdej sytuacji da sie wybrnąć jak ma sie backup :)

  • A co to ma wspólnego z problemem jaki miałem związany z Mac App Store?

  • Ano backup warto mieć.

  • AlojzyPompon

    Zdaję sobie sprawę że zapytałem pod nieodpowiednim artykułem!
    Miałem obawy że nie można zainstalować nowego systemu prosto z kompa.
    Mianowicie po zakonczeniu ściągania pliku inst automatycznie zrobiło mi aktualizację zamiast instrukcji jaką podałeś w poprzednim artykule.
    Sorki za kłopot.

  • Spoko.

  • tty

    Właśnie za taką intuicyjność i prostotę kocham apple.

    15 punktów i po sprawie.

  • To nie dotyczy ludzi, którzy nie babrali się w betach, więc…

  • dariusz

    Wojtek – masz jakiś przepis na udane użytkowanie Mavericksa, bo począwszy od pierwszej bety rozpisujesz się jak to szybko i sprawnie działa, safari śmiga – a tymczasem ilość narzekań i raportowanych bugów przyprawia o dreszcze… na najnowszych modelach maków 2012 – 2013 są lagi, ścinki animacji, inne czcionki, błędy w mailu, mapach, adobe CC non stop z piłką plażową, safari laguje gorzej niż IE 6.0… co dziwne – użytkownicy starych laptopów 2008-2009 piszą, że u nich jest szybciej…

    Czy pierwsze bety działały lepiej? Czy trzeba być przeczulonym na ścinki by je zauważać..?

  • U mnie super poza drobnymi błędami, mniejszymi niż pod 10.8.0.

  • daqdam

    W moim przypadku (MBA mid 2012) po pobraniu wciąż była zła suma kontrolna pliku. Pobierałem kilkanaście razy wówczas gdy serwery nie były już obciążone. W tym czasie inni pobierali prawidłowo już za pierwszym razem. U mnie pomogło wreszczie wyłączenie wszystkich funkcji oszczędzania energii oraz PowerNapa. Dziwne to, bo wcześniej podczas pobierania komputer był na zasilaniu z sieci i ani razu się nawet nie uśpił.

  • Dominik

    A ja mam inny problem z Maverick. Co jakiś czas pojawia się błąd i znikają mi niektóre ikony (w Finderze, Launchpadzie, Docku). Ikona zajmuje miejsce, ale jest niewidoczna. Kiedy pojawi się ten błąd, nie pojawiają się też tworzone foldery, po usunięciu plików z kosza wciąż są tam widoczne etc. Problem rozwiązuje restart, jednak trochę mnie to martwi, bo zdarzyło mi się to już kilka razy. Googlałem i nie tylko ja mam ten problem. Używam najnowszego Aira, ale wyczytałem, że podobne problemy mają użytkownicy innych komputerów. Nie przydarzyło się wam coś podobnego?

  • Grzesiek

    A ja ściągnąłem po wejściu na stronę o Mavericks, gdzie pokazał się darmowy upgrade. Plik się pobrał, jest w programach „instalacja OS X Mavericks”, odpalam, klikam dalej, wpisuję hasło, przygotowuje instalację ok. 60s., każe uruchomić się ponownie, chwilę mieli i uruchamia ponownie ML. WTF?