Jeśli chcecie mnie wesprzeć to zapraszam do kupna mojego poradnika "Jakim jesteś Makiem?".

Fuji X100s i X-E2 – przemyślenia

· Wojtek Pietrusiewicz · 30 komentarzy

Od tygodnia mam do swojej dyspozycji Fuji X100s1, a dzisiaj miałem okazję przestrzelić najnowszego X-E2 – następcę X-E1, do którego nie byłem wcześniej przekonany. Przez ten czas dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy o obu Fuji, a jako, że część z Was zadaje pytania, to wspomnę o paru rzeczach, a Was zapraszam do komentarzy – postaram się odpowiedzieć na wszystko co rzucicie w moją stronę.

Poniżej, poza przemyśleniami, wrzucam też przykładowe zdjęcia, które robiłem X100sem i X-E2 – są to jpg prosto z aparatu z symulacją Velvii. Niektóre

X100s

To bardzo niszowy aparat, z matrycą APS-C i stałoogniskowym, niewymiennym obiektywem. Perełka wśród aparatów na rynku. Wiele osób zachwyca się jakością zdjęć z niego pochodzących i zapewne są bardzo dobre, ale mnie zupełnie nie przekonują – poniżej pokażę kilka przykładów dlaczego.

Sam aparat stał się użyteczny z ostrzeniem ręcznym po wprowadzeniu focus peaking – coś genialnego. Jednocześnie to w moim przypadku spowodowało, że optyczny wizjer jest zupełnie zbędny. A mój workflow wygląda teraz tak:

  • używam EVF;
  • AF ustawiam na manual
  • ostrzę kciukiem, przyciskiem AFL/AEL
  • wprowadzam ręczną korektę posiłkując się pokrętłem na obiektywie i focus peaking

Ten sposób robienia zdjęć bardzo mi odpowiada, ponieważ bardzo szybko ostrzę na interesujący mnie obiekt, a poprawka trwa chwilę i dzięki niej potwierdzam, że będzie w ogóle ostro – aparat czasami lubi zaświecić na zielono jednocześnie całkowicie nie trafiając ostrością.

blogDSCF1026_2000px

Fuji X100s – Makro zrobione przy pełnej dziurze (f/2). Niestety problemem jest całkowity brak ostrości. Wszystko jest na maksa rozmyte i nawet domknięcie przysłony do f/2.8 niewiele pomaga.

blogDSCF1077_2000px

Fuji X100s – Po domknięciu szkła jest znacznie lepiej, a symulacje filmów niektórym będą się podobały, a innym nie.

Ciekawa sprawa jest ze światłomierzem – raz mierzy idealnie, a czasami rozjeżdża się o nawet dwie przysłony bez wyraźnej przyczyny. Na razie winę zwalam na siebie, za brak obeznania ze sprzętem.

X-E2

Ten sprzęt to w zasadzie X100s z wymienną optyką oraz bez hybrydowego wizjera. Tak po prawdzie to X-Pro1 bez OVF. Przy moim obecnie preferowanym workflow jest mi zresztą zbędny.

Sam aparat jest genialny, a jakość zdjęć jest praktycznie taka sama jak z X100s. Przestrzeliłem dzisiaj XF23mm f/1.4R (odpowiednik 34.5 mm na małym obrazku) oraz XF35mm f/1.4R (odpowiedni 52.5 mm) – te dwa szkła na pewno znalazłby się w mojej torbie. Brakuje mi jedynie stałki w rejonie 9-10 mm, aby po przeliczeniu miał podobną ogniskową do mojego ukochanego Nikkora 14-24 mm f/2.8G. Niezależnie – oba szkła są dobre, ale moje obecne Nikkory, pomimo że tańsze, robią lepsze zdjęcia w połączeniu z D700.

blogDSCF1825_2000pxFuji X-E2 – Podobny problem jak przy X100s – kompletny brak ostrości przy f/1.4.

blogDSCF1827_2000pxFuji X-E2 – Domknięcie do f/2.8 niewiele pomogło, ale jest ciut lepiej. Przy f/4 minimalnie poruszyłem zdjęcie, ale dopiero jest tak jak być powinno.

Nowy XF23mm f/1.4R jest ma jedną nietypową cechę, która trochę psuje mój powyższy workflow. Otóż pierścień ostrzenia jest ruchomy w zakresie przód-tył. Odsuwając go od siebie blokujemy go, dzięki czemu nie możemy niechcący go poruszyć. Po włączeniu trybu manualnego i zablokowaniu pierścienia można ostrzyć kciukiem wciskając przycisk AFL. Niestety nie można wtedy robić korekty. W tym celu trzeba najpierw odblokować pierścień ostrzenia, przyciągając go do siebie. Niestety po jego odblokowaniu nie działa AF. Dotyczy to (chyba) tylko tego obiektywu i trochę mnie to dziwi – nie jest to intuicyjne w każdym razie.

Blisko 30 zdjęć z X100s i X-E2 znajdziecie tutaj, na moim Flickr.

  1. Dzięki Tomku!

Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.

  • MacAztek

    Jak ja lubię takie wpisy!!!

  • MacAztek

    No i druga uwaga: – Wotku, na rynku nie ma za dużo opcji dla Ciebie, które pokonałyby d700 z takimi obiektywami jak masz, zwłaszcza szerokim, fenomenalnym zoomem! Nikon D700 choć staruszek wciąż bije na głowę nowości, nawet te FF-ki Nikona. Tylko ta waga……

  • Krzysztof Walkow

    Mhmm, opcji braku ostrości jest kilka:
    1. Dostałeś walnięte aparaty;
    2. Masz problemy ze wzrokiem i nie zrobiłeś korekcji dioptrii;
    3. Nie umiesz robić zdjęć;
    4. Jesteś hejterem Fuji i na siłę szukasz nieistniejących problemów.
    Skoro, jak twierdzisz Wojtku postarasz się odnieść do uwag w komentarzach to proszę i czekam. Któraś z tych opcji opisanych wyżej musi być prawdziwa.

    Moje “ad vocem” do Twojego tekstu żebyś nie myślał, że to ja hejtuję:
    Używam/łem kilku aparatów (dwóch) z X-systemu. Niestety, nie tych samych modeli, które testujesz. Nie potwierdzam twoich spostrzeżeń. W xpro1 ze szkłem 35mm już na f1.4 jest ostro – przynajmniej w centrum kadru. Ostrość ustawia się dobrze zarówno w opcji AF jak MF. Jedyny mankament to brak możliwości korekcji dioptri w wizjerze (od biedy można wymienić szkiełko). Stąd najczęściej biorą się nieostre obrazy.
    W trybie AF aparaty serii X bardzo często gubią ostrość mimo zaświecenia zielonego kwadracika. Nie jest to odosobniony przypadek. Ale to o MFach miało być.
    Jak chcesz sprawdzić moją prawdomówność lub swój niefart fotograficzny, to z chęcią Ci udostępnię xpro1 z obiektywami 18 i 35mm.

  • Czekam na Nikona DH.

  • Miałem w sumie w rękach 3x X100 i 2x X100s. W każdym jest miękkie makro na pełnej dziurze. Muszę mieć wyjątkowego pecha, jak i wielu innych recenzentów.
    Biorę też pod uwagę że dla Ciebie to może być ostre, a dla mnie nie.

  • Krzysztof Walkow

    To przykre. Ten pech. Ja mialem szczeście i recenzenci, ktorych testy czytalem też mieli szczeście. Mam nadzieje, że następne aparaty, które posiądziesz nie będą posiadały błędów i wad.
    Foto z logotypem “applecafe” także i dla mnie jest nieostre :)

  • Zobacz sobie szarlotkę – pierwsze zdjęcia na Flickr. Również to samo. Tak było na każdym jednym zdjęciu, również na tych robionych statywem do recenzji dwa lata temu.

  • Buzuk

    To nie są aparaty do macro (chociaż możliwe, że X-E2 z sześćdziesiątką macro zapiętą mógłby powalczyć). Poza tym macro przy pełnej dziurze przy tak małej GO powoduje, że delikatna zmiana ułożenia aparatu może powodować nieostrość.
    Poza tym nie ma aparatu idealnego. D700 też ma swoje wady. Aczkolwiek mogę odpukać to co jeszcze mówiłem 2 lata temu. X-E1 sprawił, że gdyby nie lenistwo (i zapewne strata na wartości) sprzedałbym D200 i D700 ze szklarnią i zainwestował w szkła do X-E1 i może drugie body.

  • X-E2 mnie korci i to bardzo, pomimo powyższych wad. Tylko trochę drogo komplet wychodzi. Zobaczymy na ile wycenią Nikona DH.

  • MacAztek

    potwierdzam, X-100s i makro to dupa…

  • SSebastian

    To makro w X100 to chyba jednak trochę na siłę jest wepchnięte. Z pewnością test makro robiłbym ze statywu. Spróbuj też może zmniejszyć “focus frame”.

  • SSebastian

    Jak oceniasz ten elektroniczny wizjer w X-E2?

  • SSebastian

    Ciekawe co Nikon DH musiałby zaprezentować, żeby warto było wymienić D700 na niego, na razie zapowiada się aparat klasy D700 z innym wyglądem. Ile jesteś gotów dopłacic do takiej wymiany? A pierwsze pytanie to jaki masz cel wymiany D700, lepsza jakość zdjęć, mniejsza waga?

  • Bardzo dobry, ale nigdy nie patrzyłem przez Sony’ego, który rzekomo ma najlepsze.

  • Mniejsza waga, bardziej poręczny sprzęt.

  • Krzysztof Walkow

    Pierwszym i drugim zdaniem dokładnie w cel!

  • Widziałem te zdjęcia co przysłałeś. Są znacznie lepsze od moich. Nie byłem w stanie takich uzyskać, a uwierz mi – starałem się. Rozumiem, że wszystko z X-Pro1, bo EXIF jest wycięty – jeśli tak, to mimo wszystko inny aparat.

  • Krzysztof Walkow

    All xpro. Parametry jak w opisie. Dziwne ze exif wywaliło. Mhmm, jutro zatem sprawdze jak to robi x100.

  • SSebastian

    Fajnie, też bym chciał ale z FF raczej nie da rady więc Nikon DH nie rozwiąże problemu.

  • Co z FF nie da rady?

  • SSebastian

    zmniejszyć znacząco gabarytów i wagi.

  • A widziałeś RX1R? A7/A7r? Wiem, że nie mają pryzmatu, a ten ma… Zobaczymy na ile go odchudzą. iPada ściągnęli z 630g na 469. To ekstremalnie dużo. Jeśli Nikon nie straci 25% wagi to uznam, że słabych inżynierów mają.

  • A widziałeś RX1R? A7/A7r? Wiem, że nie mają pryzmatu, a ten ma… Zobaczymy na ile go odchudzą. iPada ściągnęli z 630g na 469. To ekstremalnie dużo. Jeśli Nikon nie straci 25% wagi to uznam, że słabych inżyni

  • SSebastian

    Nie sądzę, że body odchudzone o 25% z podczepionym 14-24/2,8 będzie odczuwalnie poręczniejsze. Mimo wszystko format APS-C wydaje się dobrym kompromisem bo szkła mogą być mniejsze i wówczas cały komplet może być poręczniejszy.
    W Fuji pod koniec roku ma się pojawić 10-24 ale ze światłem 4.
    Od czego chcesz odliczać te 25% – od D700?

  • Tak. Zobacz sobie Nikkora 35/2. Mały.

  • SSebastian

    OK, a co na portret i szeroki – stałki z AF?

  • Mam Zeissa 100/2 i Nikkor 50/1.4. 14-24 będzie rzadziej używany zapewne.

  • SSebastian

    No to spodziewam się, że waga Zeissa (680 gram) i body (765 gram – plotki!) będzie w okolicach 1,5kg, X-E2 + 60/2,4 = 0,56kg lub 56/1,2 będzie około 0,7kg. Spora różnica.
    Może jednak masz rację i Nikon DF (chyba DF a nie DH) + 3-4 stałki mogą być kompromisem dla D700 +14-24 +24-70 + 70-200 – choć w tym zestawieniu to już łatwo odchudzać ;)

  • Mam D700, 14-24, 35, 50 i 100 dla ścisłości. Gdybym miał 70-200 to wynająłbym Sherpę.

  • SSebastian

    Sprawdziłem właśnie na moim X100 z oprogramowaniem 2.0. W trybie makro jest ostro od F2.8 przy standardowych ustawieniach wyostrzania.