Jeśli chcecie mnie wesprzeć to zapraszam do kupna mojego poradnika "Jakim jesteś Makiem?".

Wytłumaczenie działania ustawień rozdzielczości w MacBooku Pro z ekranem Retina

· Wojtek Pietrusiewicz · 45 komentarzy

MacBook Pro z ekranem Retina w Preferencjach Systemowych zachowuje się inaczej niż tradycyjny komputer. Zniknęły sztywne rozdzielczości, a piksele są skalowane zależnie od ustawień.

Panel ustawienia rozdzielczości teraz przedstawia nam pięć opcji (od lewej): większy tekst … najlepszy (Retina) … więcej miejsca. Po drodze są jeszcze dwa inne ustawienia. Jako, że ekran ma 2880×1800 px to gdyby obraz miał taką samą rozdzielczość, nic nie byłoby czytelne. Apple nie wyświetla więc pikseli w zgodzie z pikselami na ekranie i działa to na podobnej zasadzie jak pod iOS, gdzie jeden piksel obrazka jest wyświetlany przez cztery fizyczne piksele na matrycy. Pod iOS jest to szytwne, a OS X pozwala na pewne modyfikacje. Środkowe ustawienie odpowiada rozdzielczości 1440×900 i tutaj rzeczywiście każdy piksel obrazu jest obsługiwany przez 4 fizyczne piksele. Możemy natomiast ustawiać inne rozdzielczości, a właściwie to modyfikujemy mnożnik przez jaki są skalowane elementy na ekranie. W efekcie od lewej do prawej uzyskujemy następujące wartości: 1024×768, 1280×800, 1440×900, 1680×1050 i 1920×1200.

Powyższa animacja powinna Wam to zobrazować odpowiednio. Najlepiej będzie oczywiście wyglądało środkowe ustawienie, gdzie mnożnik jest pełną liczbą. Czyli w efekcie rozdzielczość się nie zmieniła, ale obraz wyświetlany jest przez czterokrotnie większą ilość pikseli (wzrosła gęstość pikseli na matrycy), co umożliwia zastosowanie takich tricków.

Pomimo tego, są sytuacje w których jesteśmy w stanie wyświetlić obrazki w pełnej rozdzielczości 2880×1800. Diablo III potrafi działać w natywnej rozdzielczości i wygląda zabójczo:

Zobacz screena w pełnej rozdzielczości tutaj

Jeśli nie napisałem to dość jasno to proszę o komentarz – postaram się uprościć.

Screenshoty: AnandTech

Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.

  • matko, jak oni wrzucą retinę w iMaki, to się pochlastamy z wrażenia… mieć taki czysty obraz na 21-calowym czy 27-calowym ekranie, to będzie kosmos.

  • Kupiłeś go?

  • Nope. Czekam na Mac Pro lub iMac.

  • Mateusz Muszyński

    Retina na bank będzie w nowych iMacach dlatego ich premiera będzie dopiero w 2013. Bynajmniej ja tak uważam.

  • no też na to liczę. i jak to zrobią, to będzie miazga. ale niektórzy z pewnego serwisu uważają, że Retina nie namiesza na rynku. ;)

  • Czyli jest ta rozdzielczość 2880×1800 czy nie?

  • a matryce będzie kosztować majątek ;)

  • Mateusz Muszyński

    Po co się martwić na zapas, szkoda głowy :)

  • Najlepsza rzecz na świecie, a Diabolo III powala. Kocham ten komputer! Czekam na wersję 13 inch.

  • ja miałem smaka na jakiegoś nowego MB Pro, ale jak zobaczyłem te ceny (już pomijając ten z Retiną), to się zastanawiam czy w ogóle jest sens branie kredytu na takiego lapka.

  • Mateusz Muszyński

    Oj namiesza, namiesza … Konkurencja znowu w tyle na kolejne pół roku (oczywiście jeśli chodzi o ekrany)

  • Technicznie rzecz biorąc rozdzielczość na macu jak masz ustawiona retine i rozdzielczość w diablo na 2880×1800 są identyczne. To że wygląda to na 1440 to jest kwestia projekcji grafiki :)

  • Buzuk

    Nadal się boję, że taka rozdzielczość będzie nie do zniesienia na takiej powierzchni. Ale jak mawiają „pażyjom uwidim” ;)

  • Wesolowsky

    Ale sam tekst (tak samo jak zdjęcia, materiały video itd.) jest już generowany w natywnej rozdzielczości. Jedynie elementu UI są skalowane. Dobrze zrozumiałem?

  • Tyle jest fizycznych pikseli na matrycy.

  • To nie jest do końca jasne, ale generalnie tak.

  • A ja nadal nie rozumiem tego skalowania – jak można przeskalować interfejs do 1024/768 (proporcje 4/3) jeśli fizycznie monitor jest panoramiczny i ma pikseli w proporcjach 16/10. To przecież z kółek powinny się elipsy robić :) Pozostałe wartości to właśnie proporcje 16/10, może to po prostu błąd zapisu i miało być 1024/640?

  • Taka informacja jest wszędzie. IMO zostają czarne paski po prostu, ale generalnie masz racje. Zobaczymy jak dojdą sztuki do recenzji.

  • Może ktoś na początku się rąbnał i teraz wszyscy kopiują ;)

  • Ale ja zamawiam za tydzień ;] więc pewnie jak dostane to chętnie wpadnę do iMaga i zrobimy testy. Btw i tak musimy się spotkać, bo chciałem pogadać o Data Center….

  • Ok. Masz mój telefon w razie czego.

  • Ale przecież Macbooki Pro staniały więc czemu nagle myślisz o kredycie? Najtańszy z Retiną kosztuje $2200, to nie jest cena z kosmosu, po prostu tyle musisz zapłacić za jedyny taki sprzęt na rynku.

  • ja tak czy siak myślałem o kredycie, innej możliwości nie mam ;)

  • Korben Dalas

    no… po co kredyt. Bierz za gotówę, szkoda kasy na odsetki ;-)

  • Korben Dalas

    A po pół roku, przez następny rok będzie „w tyle”. Bo PCiarze szybko przegonią ‚cyferki’ Apple. Samsung w 2008 roku pokazywał telepatrzydła UltraHD 3840×2160…

  • Mateusz Muszyński

    Wiesz, co innego zrobić 3840×2160 na >40″, a co innego na 15″

  • Ciekawe jaka grafika uciągnie tyle pikseli.

  • Mateusz Muszyński

    Keplery nvidii (seria 6xx) lub radeony serii 7xxx maja wystarczający zapas mocy by uciagnać takie rozdzielczości

  • lookash

    Mnie zastanawia cos innego. Jak ten mac bedzie zachowywal sie we wspolpracy z nowym photoshopem. Rozdzielczosc systemu ustawiam na ten standardowy dla retiny. Otwieram w PS nowy dokument np 1200x1000px i rysuje kropke wielkosci 1px. Jak w rzeczywistosci bedzie wygladal zapisany gif? Ma wielkosc 1200x1000px i na srodku 1px czy moze 2400×2000 i na srodku 4px?

  • lookash

    To by nie bardzo miało sens. Bo wchodząc na stronę internetową mielibyśmy wielkie UI przeglądarki i małą stronę www. Wg mnie wszystko musi być w takim razie pokazywane x2, z tym wyjątkiem, że jeśli jest odpowiednio przystosowane do retiny to wtedy system pokazuje już w wersji niepowiększanej – w wyniku mamy ten sam element o tej samej fizycznej wielkości, ale o wyższej rozdziałce. I tak programy jak i strony internetowe musiałyby posiadać dwa zestawy tych samych grafik.

    Mam tylko nadzieję, że te skalowane elementy będą powiększane na czysto x2. Na ipadzie jest jakiś dziwaczny wygładzający filtr – ma poleszać, a wcale tak nie jest.

  • Nie wiem, ale Photoshop CS6 jest dostosowany do Retiny więc może tak być. Wkrótce się dowiemy.

  • Dla jasności – na pewno nie będziesz miał wątpliwości czy 1px to 1px.

  • lookash

    Być może będzie jakiś przełącznik trybów pracy w samym photoshopie.

  • Będzie dobrze. Nie wiem czym się przejmujesz. :)

  • lookash

    Przejmować się nie przejmuje. To tylko czysta ciekawość jak to rozwiążą, bo póki co trochę zagmatwane się wydaje :)

  • Korben Dalas

    Wydawało mi się, że piszesz w kontekście ewentualnej Retiny na iMacu…
    Jesli się takimi rozdziawkami podniecą PCiarze, to nie minie pól roku, jak bedą mieć identyczne, jak nie lepsze parametry na swoich monitorach. 

    Pomijam, że w 3 miesiące po premierze karty graficzne w konsumenckich maszynach Apple zaczynają odstawić od tego co mogą mieć PCiarze, a po pól roku jest to jest muzeum. Tak więc nie liczyłbym, ze Apple odstawi PCiarzy aż na pól roku. A nawet jeśli… To po pól roku PCiarze odstawić Apple na kilka lat. Apple dopiero niedawno „odkrył”, że karty GFX w konsumenckich maszynach mogą obslużyć wiecej niż 512MB pamięci ;) No i w podstawowych laptopach, z ekranem 15″ nadal pokutuje 1440px. Swoją drogą, gdyby nie ekran, to czy ten nowy MBPro tak mocno wyprzedza dostępne od jakiegoś czasu ultrabooki? 

    Ale wracając do tematu, ekrany o takich rozdzielczosciach nie są zarezerwowane tylko dla Apple i nie produkcje ich Apple. Jesli PCiarze dostaną ciśnienia na takie rozdzielczości, bedą je mieć. Szybciej niż się spodziewasz.

    Może nie pamiętasz, ale to nie Apple zaczął stosować ekrany o wysokich „gestosciach pikseli”. W czasach iPhone’a 3G (koncówka 2008) były już telefony z ekranem 3.8″ o rozdzielczości 480×800 (co daje ~246ppi). I nie były to tajne prototypy iP4, a dostępne w sprzedaży smartfony.

    Żeby nie było, używam i lubię sprzęt Apple. Nie mniej nie popadam w przesadny zachwyt nad parametrami tego sprzętu. Do puki mogę go w miarę wygodnie używać, a sprzęt mnie nie ogranicza ;) Podniecanie się cyferkami zostawiam innym. Ale jeśli mamy się już nimi podniecać, to róbmy to sumiennie ;) 

  • Korben Dalas

    Dokument to jedno, a jego prezentacja na ekranie to drugie.
    Coś jakbyśmy wracali do korzeni. Pikseli vs. punkt drukarski

  • Korben Dalas

    Wiem, ze porównanie jest odrobinę kulawą – a jak odbierana obraz na ekranie iPhone’a 4? Dla przykładu obraz strony otwartej w Safari, w porównaniu ze tym co pokazują na swoim ekranie starsze modele iP…

  • Możesz sobie ustawić w 15-tce 1920×1200, więc argument nie trafiony. Apple od paru lat ma grafiki z większą ilością pamięci niż 1GB. Napisałeś „Apple” więc zakładam, że mówisz o całym portfolio.

  • Mateusz Muszyński

    Rzeczywiście wpisałem nie tą cyfrę. Miało być 21 i 27″. Musiałem myśleć o nowym MBP w tamtym momencie. Co i tak niezmienna faktu, że przekątnej są prawie dwukrotnie (albo i czasem większe) w porównaniu do telewizorów z takimi rozdzielczosciami.

  • Obraz 1200×1000 zawsze ma 1200×1000 niezależnie czy oglądasz/edytujesz go na komputerze z rozdzielczością 640×480 czy 2500×1600 czy retiną …

  • Dlaczego? Bo litery będą składały się z powiedzmy 100 pixeli zamiast 50?

  • Buzuk

    @twitter-17026592:disqus @google-73392429547462a294a593cc49207f62:disqus chodzi mi do dłuższą pracę, która wymaga skupienia na obrazie. Nie o czytanie internetów czy oglądanie filmów. To co innego. Słyszałem już opinie o mocno upakowanych ekranach (są takie) i ponoć męczy to oczy.

    Ale oczywiście biorę pod uwagę to, że martwię się na zapas i retina będzie super do obróbki grafiki itp. :)

  • Ani iPhone ani iPad nie męczą oczu a mają większą gęstość. Będzie dobrze.

  • lookash

    Teraz tak, pod już retiną nie koniecznie. To o czym piszesz było oczywiste cały czas kiedy jeden piksel ekranu przedstawiał jeden piksel obrazu. Teraz obraz wyświetlany a rzeczywiście zapisany mogą mieć kompletnie różne rozdzielczości. Wszystkie stare obrazki mogą być interpolowane x2. Pożyjemy zobaczymy.