Jeśli chcecie mnie wesprzeć to zapraszam do kupna mojego poradnika "Jakim jesteś Makiem?".

TVGuidePL – kontrowersji ciąg dalszy

· Wojtek Pietrusiewicz · 14 komentarzy

Otrzymałem dzisiaj rano emaila od współtwórcy TVGuidePL, p. Andrzeja Kordaczuka, o której pisałem przed kilkoma dniami.

Zatem małe wyjaśnienie: aplikacja jest darmowa, każdy może ją pobrać za darmo i za to nie płaci. To chyba jasne? Dodatkowo dajemy dostęp free przez pierwszy tydzień, aby każdy mógł ocenić co aplikacja może zaoferować i czy mu to pasuje. Dostęp do danych już nie jest płatny, ale proszę zauważyć, że dane nie mają nic wspólnego z Apple. To jest ta drobna różnica, o której większość osób zapomina. Są aplikacje, które działają w podobny sposób (na zasadach subskrypcji) i wielu użytkowników to uznaje. Są aplikacje, które działają jako “interfejs” do płatnych serwisów (np. salesforce) i to nie wzbudza takich emocji. To wszystko jest dość wyraźnie opisane na stronie projektu, jest to także napisane w opisie aplikacji (opis aktualizowany był kilka razy tuż po tym, jak aplikacja znalazła się w dystrybucji, nie celem zmylenia użytkowników, ale właśnie ich doinformowania). Czy zatem, dla dziennikarskiej obiektywności nie należałoby tego sprostować w artykule? W tym momencie, moim skromnym zdaniem, artykuł nie przedstawia obiektywnego opisu.

Aplikacja jest owszem darmowa jak zauważa autor, jednak tylko przez tydzień. Czyli nie jest darmowa. Konsultanci sieci komórkowych też rozdają telefony za darmo (nawet nie za 1 PLN), ale nadal trzeba płacić abonament. Dla końcowego użytkownika nie ma znaczenia czy jest ona płatna w AppStore, przez InApp Purchasing czy SMSem lub przelewem. Dla zachowania jakiejkolwiek funkcjonalności należy zapłacić. Kropka. Poza TVGuidePL spotkałem jeszcze tylko jedną aplikację działającą w podobny sposób, a jest nią Gadu-Gadu – też z niej nie korzystam. Chwała za to, że aplikacja nie jest płatna podwójnie – w AppStore oraz następnie za pomocą SMSów. Jednak dalej twierdzę, że w momencie pojawienia się uaktualnienia w AppStore największym problemem był brak informacji o zmianie trybu pracy aplikacji. Większość prawdopodobnie update’uje swoje programy albo bezpośrednio z iPhone, albo za pomocą przycisku “Download all free updates” w iTunes. Wchodzenie na strony producenta przed każdym uaktualnieniem spowodowałoby, że na nic innego nie miałbym czasu. Tymczasem pojawiła się już informacja w AppStore nt. wprowadzenia opłat (przypominam, że nie było jej w dniu premiery). Nie zaszkodziłoby również dodać cennik, aby powstał jasny obraz sytuacji. Kolejny raz zaznaczam, że nie mam nic przeciwko płatnym aplikacjom.

TVGuidePL - AppStore info

Jeśli chodzi o akceptowanie podobnych rozwiązań przez użytkowników komputerów – owszem robią to. Jednak iPhone z założenia ma być prostym i szybkim urządzeniem. InApp Purchasing spowodowałoby potrzebę kilknięcie w dwa przyciski i po sprawie, a tak muszę pamiętać o wysyłaniu kodów czy innych sekretnych informacji SMSem – takie rozwiązanie jest w moich oczach przestarzałe chociaż niewątpliwie korzystne dla producenta, ponieważ nie musi dzielić się zyskiem dodatkowo z Apple. Argumentu z kartą kredytową nie potrafię ocenić, ponieważ osobiście mam takową od wielu wielu lat, a nigdy nie interesowałem się zawartością portfela innych (chociaż wszyscy znajomi mają).

W kwestii formy płatności – wiele nad tym myśleliśmy i taka forma wydaje nam się w tej chwili najprostsza i najbardziej dostępna dla użytkowników. Zakupy In-App purchase są dostępne głównie dla ludzi, którzy posiadają karty kredytowe, a podejrzewam, że w Polsce będzie to jednak mniejszość, a co za tym idzie, większość zostanie pozbawiona możliwości zakupu dostępu.

Aplikacja w wersji 2.0 to już całkiem inna aplikacja niż jej poprzedniczka. Dołożyliśmy wielu starań, aby dodać funkcjonalności, które użytkownicy zgłaszali nam wcześniej. Wśród tych requestów znalazły się opisy programów. Aby móc działać legalnie, zmuszeni byliśmy podpisać umowę z firmą, która sprzedaje tego typu dane. W innym przypadku zmuszeni bylibyśmy do wykorzystania danych z np. tv.wp.pl, które to dane pochodzą od rzeczonej firmy, co spowodowałoby sytuację, w której łamalibyśmy prawa autorskie. Niestety dla użytkowników, jesteśmy uczciwi.

To nie jest nasza fanaberia czy chęć “nabijania użytkowników w butelkę”, jak to się często sugeruje. Jednorazowa opłata w tym przypadku nie miałaby racji bytu – my musimy płacić miesięcznie. Nie widzę powodu, dla którego developer musiałby sponsorować ze swojej kieszeni aplikację.

Nie wiem jak prawnie wygląda korzystanie z darmowych źródeł ramówek, np. XMLTV, w aplikacjach korzystających z subskrypcji, ani nawet czy XMLTV działa legalnie. Oczywistym natomiast jest, że developer nie będzie dokładał do interesu. Jeśli ktoś zna szczegóły dot. pobierania informacji z XMLTV czy podobnych serwisów to poproszę o wpisy w komentarzach.

Pozostanę przy swojej pierwszej tezie, że wielu użytkowników pozostałoby przy starszej wersji, gdyby doczytali o wprowadzeniu opłat w takiej formie. Wystarczająco denerwujące jest wysyłania SMSa, aby wziąć udział w konkursie, a platforma iPhoneOS daje inne prostsze możliwości, których niewykorzystanie (InApp Purchasing) jest dla mnie nie do zaakceptowania. Tym samym podkreślam, że nie oczekuję darmowych aplikacji – kupiłem już sporo i rachunek na karcie rośnie.

Juz w kwestii użytkownika natomiast pozostaje czy preferuje korzystać z intuicyjnej i pięknie wykonanej aplikacji za którą musi płacić czy darmowych stron Wirtualnej Polski czy też Onetu, które są również dostępne w wersji mobilnej … pomijam już zupełnie dostęp z poziomu komputera oraz EPG, którą ma praktycznie każdy.

Chcesz zwrócić mi na coś uwagę lub skomentować? Zapraszam na @morid1n lub na forum.

  • MACiek

    … opisu o odpłatności w dniu aktualizacji nie było ;(
    Czy jest możliwość pobrania gdzieś poprzedniej wersji programu? Bo wersję odpłatną już usunąłem ;)

  • Tomek

    Cholera, a właśnie zaktualizowałem do 2.0 (oczywiście z automatu :( ).
    Trzeba będzie g.. wywalić, i to podobnie jak autor, nie z powodu samych płatności, ale sposobu ich pobierania – albo In-App purchase albo do widzenia – nie będę sobie obciążał pamięci obowiązkiem opłacania abonamentu

  • Ja naszczęście jeszcze tego nie zrobiłem, i teraz się zastanawiam jak wywalić to z iTunes żeby mi więcej nie kazało aktualizować :/

  • Tomek

    Ja w sumie nie rozumiem co szkodzi twórcom TVGuidePL dodać płatności in-app, mogliby korzystać z obu form, a procent prowizji pobierany przez Apple jest mniejszy od tego z mikropłatności sms (ZTCW narzuty sięgają tam 60%).

  • Tomek: zostałem poinformowany, że ich wprowadzenie jest rozważane. Może właśnie komentarze użytkowników tego programu i ich preferencje przekonają developerów.

  • mos


    zgadzam się z autorem
    uważam się za oszukanego!!!
    Jednorazowa opłata i to mała była by ok, ale nie przez SMS….
    chłopcy szybko chcą się dorobić każdy po czerwonym Ferrari….!!!
    złodzieje i kłamcy

  • @mos: cały czas pokornie zbieramy cięgi i bluzgi na nasz temat, nazywanie nas “złodziejami i kłamcami” to chyba jednak przesada, jako, że jestem tu wymieniony z imienia i nazwiska to odbieram to jako publiczne znieważenie mojej osoby, na co niestety sobie nie pozwolę… Proszę uprzejmie o wyjaśnienie, w jaki to przebiegły sposób chcemy kogokolwiek okraść czy oszukać, jeśli wszystko jest jasno i klarownie opisane na stronie projektu, a płaci się za dane? Bardzo proszę o odpowiedź, gdyż publiczne nazywanie kogoś złodziejem i kłamcą (przypominam, to nie jest jakiś anonimowy chat!) nie jest w dobrym guście.

  • I jeszcze jedno, odnośnie prawnych aspektów wykorzystania danych z takich źródeł jak rzeczony XMLTV lub inne żródła — tak, opisy programów tam zawarte chronione są prawem autorskim, a co za tym idzie korzystanie z tych danych bez płacenia za prawa autorskie NIE JEST LEGALNE. Jeśli ktoś tego nie rozumie, trudno, jaśniej wytłumaczyć nie potrafię. Dane kupuje się co miesiąc, nie raz na zawsze, jakby to chcieli uczynić niektórzy użytkownicy.

  • Pingback: Konkurs TVGuidePL!()

  • mos

    ….
    witam, pana Andrzeja szczególnie
    1. W jaki sposób za darmo mógł pan korzystać z danych w wersji 1
    2. W trakcie aktualizacji z wersji 1 do 2 nie podał pan w sposób jednoznaczny
    ŻE OD WERSJI 2 że zmienia pan zasady gry

  • mos

    cd..
    3 Ja wyznaję zasadę, że nie zmienia się reguł gry w trakcie jej trwania, i dlatego uważam że jest pan kłamcą
    4 ze złodziejem się zagalopowałem -przepraszam.
    5 Chociaż nie wiem czy to opłaty miesięczne są tak duże, skoro robiąc sobie “dodaj ikonę” w iPhonie ze stron :
    http://tv.wp.pl/mindex.html?ticaid=192e8
    http://tiwi.pl/mobile/index_mobile_now_playing.php
    mam tą samą funkcjonalność i za darmo!!!
    6 Tak jak napisałem w innym miejscu na ty Blogu, uważam że pewna niska jednorazowa opłata Wam się należy (za Wasz wysiłek i za zakup aktualnych treści)

  • @mos, odpowiadam:
    1. Proszę zauważyć, że to były tylko dane typu ramówka, bez opisów, o które się generalnie rozchodzi;
    2. Faktycznie, spóźniliśmy się z informacją, za co już przepraszaliśmy.
    3. To Pan takie zasady wyznaje, program w wersji 2.0 to już inny produkt niż ten w wersji 1.0. Tak samo jak Windows XP to co innego niż Windows Vista, a Mac OS Tiger to co innego niż Mac OS Leopard.
    4. Przeprosiny przyjętę :)
    5. Każdy może wybrać, w jaki sposób chce oglądać program TV. Natomiast nie jest to ta sama funkcjonalność, śmiem twierdzić, że jednak aplikacja TVGuide jest wygodniejsza niż pliki html’owe.
    6. Dziękujemy za zrozumienie, jednak jednorazowa opłata nie pozwoliłaby na utrzymanie projektu. W efekcie, pobierając opłatę jednorazową, po pewnym czasie środki na zapłatę za ramówki by się skończyły i co wtedy? Aplikacja nie miałaby jak się rozwijać a dodatkowo pewnie musielibyśmy sporo do tego dopłacać. Czym to skutkuje? Chyba wiadomo…

  • Pingback: » Ostatnie aktualizacje w AppStore SebaSonido's blog – aplikacje na iPhone oraz nowinki ze świata Apple()

  • Pingback: TVGuidePL 2.2 – ukłon dla użytkowników | Makowe ABC()